Hur kommunicerar vi hållbarhet trovärdigt och engagerande?
Välkommen till en nätverksträff om hållbarhetskommunikation!
Att kommunicera sitt hållbarhetsarbete på ett tydligt och inspirerande sätt blir allt viktigare – men också mer utmanande. Nya EU-direktiv som Green Claims och Empowering Consumers ställer högre krav på hur företag får marknadsföra sina miljöpåståenden. Samtidigt behöver hållbarhetskommunikation vara både trovärdig och engagerande för att nå fram till kunder och intressenter.
Anna Norberg, Press, PR och Public affairs Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel, berättar om EU:s kommande regler mot greenwashing. De ska dels hjälpa konsumenter och inköpare att välja rätt för miljön, dels ge företag mer rättvis konkurrens. Med hjälp av tillväxtstrategin Green Deal ska EU gå i fronten för den gröna omställningen. En viktig del av Green deal är att motverka greenwashing. EU-granskning visar att det är svårt att göra bra val för miljön – mer än 50 % av de miljöpåståenden som EU granskade var vaga, vilseledande eller ogrundade. Därför har EU tagit fram nya regler för marknadsföring med miljöbudskap: Empoweringconsumers-direktivet (generella miljöpåståenden) och Green claims-direktivet (specifikamiljöpåståenden). Det senare förhandlas just nu i EU och förväntas vara klart i juni. Anna kommer även ge oss koll på hur officiellt erkänd Typ 1-miljömärkning kan underlätta hållbarhetskommunikationen.
På IKEA finns övertygelsen om att tillsammans kan man forma en bättre framtid, och deras vision sträcker sig långt bortom möbler och heminredning. Men hur kommunicerar man en hållbarhetsstrategi och initiativ enhetligt till olika målgrupper i ett företag med över 200 000 anställda och över 450 varuhus i 62 länder?
Margareta Lantz, Communication Partner Sustainability Inter IKEA Group, delar hur IKEA kommunicerar sin hållbarhetsstrategi på global nivå. Hon förklarar de metoder och verktyg som används för att säkerställa att alla medarbetare förstår och engagerar sig i vårt hållbarhetsarbete, oavsett var i världen de befinner sig.
Theres Wirell, Sustainability Business Partner IKEA Sverige, berättar hur IKEA Sverige kommunicerar de globala initiativen i Sverige och anpassar dessa till landspecifika initiativ. Hon visar hur vi ser till att våra hållbarhetsmål och strategier integreras i det dagliga arbetet på lokala marknader.
Båda kommer även att beröra aktuella frågor som hantering av CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och hantering av eventuell greenwashing.
Att arbeta hållbart inom livsmedelsbranschen är en komplex utmaning. Kunders medvetenhet varierar, och hållbarhetsfokus skiftar. Dessutom finns en djungel av märkningar och certifieringar som kan skapa osäkerhet.
Oskar Lärn, VD på Eminent och ansvarig för marknadsföring på ICA Malmborgs, berättar hur de i många år arbetat strategiskt med hållbarhet för att göra det enklare för kunderna att göra medvetna val. Oskar delar med sig av deras resa – hur de navigerar i hållbarhetsfrågorna, skapar tydlighet och underlättar för konsumenten att välja rätt.
Öppet för: Medlemmar i CSR Skåne eller dig som vill prova på en träff innan du bestämmer dig för att ansluta till nätverket.
Kostnad: Kostnadsfritt för medlemmar i CSR Skåne. Vill du delta i enskilda träffar utan att vara medlem i nätverket betalar du istället 950 kronor per träff.
Sista anmälningsdag 26 mars
Vid frågor kontakta Emma Ljungberg emma.ljungberg@hutskane.se